شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

دستورالعمل های زن حامله

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

درمان پرمویی در زنان

وجود موهای بیش از اندازه و ناخواسته در قسمتهای مختلف بدن و صورت زنان ناشی از پدیده ای به نام هیرسوتیسم (hirsutism) است. البته مشاوره زیبایی زنان داشتن مو در صورت و همگی قسمتهای تن به صورت نازک و مختصر رنگ مسئله نگران کننده ای نیست. اما به محض آنکه در ساختار موهای بدن کمی تغییر ایجاد شود، باید به دنبال شیوه درمان بود. در این مقاله با جستار شناسایی قرص برای بهبود پرمویی در نسوان به اتفاق ما باشید.


نحوه درمان پرمویی در زنان


پرمویی در نسوان زمانی نگران کننده است که علاوه بر حجم بالای مو در نقاط مختلفی از بدن، موهای ویس رنگ و ستبر در قسمتهایی مانند قفسه سینه، صورت، بازو، کمر و … دیده شوند.


جالب است بدانید که بر بنیاد پژوهشی که سپریدن شده است، ۵ تا ۱۰ درصد از نسوان از این مسئله مشقت می برند. پس اگر شما هم جزء این تقسیم از این افراد هستید، خیلی ناراحت نباشید چرا که فقط نیستید.



قرص برای درمان پرمویی در زنان


برای درمان این مسئله در زنان طریق های مختلفی هستی دارد که برخی از آنها هزینه بر بوده و باعث می شود که کل کس قادر به استفاده از آن نباشند. به همین انگیزه هنوز هم بسیاری از افراد به پیگیری ابتدایی ترین شیوه درمان، یعنی قرص برای درمان پرمویی در نسوان هستند.

  1. آنتی آندروژن ها : (داروهایی که مایه سرکوب آندروژن ها در بدن می شوند.) مانند سای پروتون استات و اسپیرونولاکتون.
  2. فیناستراید : نوعی از دارو که موجب کاهش فرآوری تستوسترون (آندروژن) شده و از تبدیل شدنش به فرم قوی تری از تستوسترون در سلولهای تن بازداری می کند.
  3. داروهای دلنازک به انسولین : همان طور که از اسم این داروها مشخص است، قصد از مصرف این قرصها افزایش حساسیت بدن به انسولین است. قرص هایی مانند متفورمین و پیوگلیتازون.
  4. هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) : همانند goserelin و leuprorelin


قرص های ضد بارداری

دارو های هورمونی همچون قرص های بازداری از بارداری که در بر گیرنده هورمون های استروژن و پروژستین هستند، معمولا به دلیل آن که آندروژن ها را در بدن فرآوری می نمایند، پر مویی را نیز شفا می کنند.


اگر چه که این دارو ها معمولا عوارض همچون حالت تهوع، ناراحتی های معده و سرگیجه را برای مصرف کنندگان به به اتفاق دارند ولی برای بانوانی که هدف بازدارندگی از بارداری دارند، مناسب بوده و یک قرص برای شفا پرمویی در نسوان می باشد.


علاوه بر این پروا کنید که در صورتی که علت پر مویی در شما، تخمدان پلی کیستیک است، بهترین شیوه برای شفا پر مویی تفریق وزن می باشد.


کرم موضعی Eflornithine Vaniqa

این کرم موضعی ویژه مو های زائد صورت بانوان می باشد ولی تنها به کاهش رشد مو ها کمک کرده و مو های موجود را از بین نخواهد برد. بنابراین بهتر است از این کرم به به اتفاق درمان با لیزر کاربرد نمود.


این کرم را بایستی به طور موضعی بر روی نواحی که مو ها به صورت غیر طبیعی رشد نموده اند، استعمال نمایید.


فلوتامید

فلوتامید نیز اگر چه به علت وارض بسیار آن، کمتر برای شفا پرمویی یا هیرسوتیسم به کار می رود ولی در موارد کمیاب و یا پر مویی های غیر عادی می تاب از این دارو نیز برای شفا پر مویی زنان استفاده نمود.


از جمله عوارض این دارو می تاب تهوع و استفراغ، اسهال، گر گرفتگی، اختلالات خواب، افزایش یا کاهش اشتها، دلنازک شدن پستان ها، آسیب کبدی و … را نام برد.


دارو های استروئیدی

چنانچه انگیزه اصلی هیرسوتیسم یا پر مویی زنان، کار و جنبش بیش از اندازه ی غدد فوق کلیه یا آدرنال باشد، می نا از دارو های استروئیدی کاربرد نمود. متعلق به جایی که معمولا عوارض این دارو ها بسیار است، بایستی مصرف آن ها با دوز پایین انجام گیرد.


از جمله عوارض این دارو ها نیز می تاب ناراحتی های گوارشی، افزایش خفگی خون، تغییرات خلقی و … را نام برد.


همراهان عزیز، به خاطر داشته باشید که بسیاری از مواردی که به عنوان قرص برای شفا پرمویی در زنان مصرف می شوند، به چهره رسمی و از عقیده کل پزشکان تایید نشده اند. پس از مصرف سرخود این داروها متمایز خوداری کنید چرا که شرایط جسمانی و بالینی هر فرد به نسبت دیگر کسان متفاوت است. ممکن است دارویی برای شما کارساز باشد در حالی که برای سایر کسان حائز عوارض جانبی شدیدی باشد.

دلایل عصبی شدن زنان در دوران قاعدگی

استرس، افسردگی و عصبی شدن در دوران قاعدگی از جمله حالات روحی است که بانوان در درازا دوران پریود، قبل از آن و حتی پس از این تغییرات را تجربه می کنند.


عصبی شدن در دوران قاعدگی


در بعضی موارد این حالات روحی بقدری شدید است که همواره سی روز از یک ماه را برای بعضی از بانوان به دو نیمه دسته می کند. نیمی از ماه که حالشان خوب است و نیمی دیگر که مبتلا دگرگونی های هورمونی و نوسانات خلق و خو می شوند. به این علائم که اغلب پیش از قائدگی خود را پرتو می دهند، سندورم قبل از قاعدگی گفته می شود. این نشان ها در افراد مختلف، از لحاظ نوع، شدت و کیفیت، کاملا متفاوت است.


اغلب بانوان با این نوع سندروم آشنا هستند و به نوسانات خلقی خویش که اغلب در بستری از حالات عصبی توام با افسردگی چهره می گیرد، خو کرده اند. ولی جالب است بدانید که چرا هنگام پریود عصبی میشویم؟


چرا در درازا دوران پریود عصبانی می شوید؟


اگر به پیگیری علت عصبانیت در پریودی می گردید، بهتر است بدانید مقصر اصلی این حجم از عصبانیت های بی انگیزه و نابهنگام، هورمون پروژسترون است.


پس زمانی که بدون انگیزه گریه می کنید و بصورت عصبی خوراک می خورید و رفتار می کنید، احساس گناه نکنید. چرا که عدم ترازمندی در ترشح های هورمون هایی همانند استروژن و پروژسترون و حتی در مواردی کمبود ویتامین ها و آهن در بدن، مایه تحریک خلق و خوی شما شده است.


هورمون پروژسترون علیرغم نگهداری بارداری و شل نمودن رحم، مایه احتباس آب در تن می شود. بر همین بنیاد بر روی سلول های مغز و در ضمن اندام ها و سینه ها کارایی گذاشته و گویه را برای عصبانیت و پرخاشگری فراهم می سازد.


سندروم قاعدگی نیز که در اصطلاح علمی PMS نامیده می شود، به دلیل تغییر این دو هورمون زنانه رخ می دهد. ترشح این هورمون ها که در تعادل با یکدیگر کار و جنبش می کنند، در اثر تخمک گذاری، عدم بارداری و عادت ماهیانه، نوسان پیدا می کند. لذا تغییراتی نظیر نفخ در شکم، تغییر در احساسات و عواطف، زودرنجی و کم حوصلگی، عصبی شدن در دوران قاعدگی، کاملا طبیعی است.


طبق نظریه محققان، حالات عصبی بوجود آمده در دوران سندروم قاعدگی، در افرادی که گویه های عصبی دارند، بیشتر تماشا می شود. همچنین با افزایش سن بانوان و کم و بیش شدن آنان به دوران یائسگی، این تغییرات هورمونی خاص تر شده و حالات عصبی، تشدید می شود.


نکته دارای اهمیت، تاثیر این حساسیت های بیش از بی گمان و رفتار های پر استرس بانوان، در روابط آنان با دیگر افراد خانواده و بخصوص همسرانشان است. پس برای رفع و کاهش این طور یادبود ها منفی و مخرب، بهتر است به دنبال تدبیر های کارساز در درمان عصبی شدن قبل از پریود باشید.


درمان حالات عصبی پیش از دوران قاعدگی


حال که علت عصبانیت در پریودی را دانستیم، بهتر است به منظور کاهش این دگرگونی ها در خلق و خو و ترازمند نمودن شرایط خانه و خانواده عمل کنید.


در بیشتر کشورهای پیشرفته، اعضای خانواده در زمینه عصبی شدن در دوران قاعدگی، هشدار و اطلاعات کافی توسط می آورند لغایت در برابر پیامد های عصبی مادر و یا خواهر خود، از برخوردهای متقابل بازدارندگی کنند.


بر همین اساس، تسکین و انرژی های مثبت به خانواده مفتوح می گردد و استرس بانوان کاهش می یابد. همکاری همسر در درازا دوران پریود، در نگهدارای فرزندان و انجام امور خانه، تاثیر بسزایی در کاهش حالت عصبی بانو ها دارد.


درکنار این طور رفتارهای ملاحظه گرانه، خانم ها نیز می بایست فعالیت های ذهنی و بدنی خویش را کاهش دهند و از راهکارهای موثری که استرس و عصبانیت آنان را تفریق می دهد، بهره ببرند.


تغییرات لازم را در برنامه غذایی خود، لحاظ کنید

براساس نظریات طب سنتی، افرادی که مزاج سرد و خشک و یا گرم و خشک دارند، اغلب درگیر اختلال های روانی قاعدگی می شوند. اصلاح مزاج در اینگونه کسان در کاهش دردهای برآمده از پریود و متعادل نمودن تغییرات خلق و خو، کارساز است. مصرف غذاهایی که طبع سرد دارد مانند ماست، کاهو، سیب و لیمو ترش، درد را افزایش می دهد. بهتر است از خوراکی های گرم در این دوران بهره‌گیری کنید.


مکمل های غذایی

یکی از موثر ترین روش ها جهت درمان عصبی شدن قبل از پریود، مصرف مکمل های غذایی است. مصرف مکمل هایی همانند کلسیم و ویتامین ها، می تواند در تفریق درد و تحریکات عصبی دوران قاعدگی، زیاد مفید عمل کند. بیشتر افرادی که در این دوران از مواد معدنی و ویتامین ها بهره می برد، گرفتگی های عضلانی را تجربه نمی کنند.


از رختخواب متمایز شوید و ورزش کنید

زمانی که احساس بی حوصلگی می کنید، بهترین گزینه ورزش کردن است. شما با سپریدن کار و جنبش های بدنی سخیف حتی پیش از دوران قاعدگی، به مهار و تفریق شدت اثر های عصبی، کمک بسیاری می کنید. شنا، یوگا، پیاده روی و دوچرخه سواری، در تسهیل دوران قاعدگی، کمک می کند.


خوراکی های شوق و شیرین نخورید

همانطور که گفته شده دلیل عصبی شدن در دوران قاعدگی، احتباس آب در بدن است که با مصرف خوراکی های شوق تشدید می شود. در ضمن نمک موجب تورم در ناحیه چهره می شود. مصرف خوراکی های شیرین نیز علاوه بر ایجاد حالات خواب آلودگی و کسالت، موجب افزایش وزن می شود.


دوش آب گرم را فراموش نکنید

برای داشتن اعصاب دنج و آسان در دوران قاعدگی، دوش آب گرم را امتحان کنید. بدین هدف می توانید مقداری بابونه یا افشره گل یاس به لیف بزنید و بر روی پوستتان بکشید. از معجزه دوش آب گرم در باقی روزهای ماه نیز غافل نشوید.


خود را گرم نگه دارید

یقین داشته باشید، حرارت بهترین اخ شما در دوران پریود است. با گذاشتن کیسه آب گرم بر روی شکم، کمر و لگن خود، می تواند جریان خون را افزایش دیتا و به عضلات خویش استراحت دهید. در این دوران از تماس با سطوح سرد و نشستن در مکان های سرد ممانعت کنید.


عموما در اغلب بانوان، دوران قاعدگی با درد و رنج بسیار همراه می شود و عصبی شدن در دوران قاعدگی، امری طبیعی و رایج محسوب می شود. ولی مهم ترین مسئله، صبر و شکیبایی بانوان است. از جوشانده های گیاهی و سایر شفا های در دسترس، چشمداشت معجزه نداشته باشید. بهتر است با صبر و شکیبایی، ترفند های ارائه شده را آزمون کنید و خودتان در جهت کاهش حالات عصبی قدم بردارید.

ناباروری مردان و درمان آن

اگر بعد از یک سال رابطه جنسی محافظت نشده، زوجین بچه دار نشدند، به این حالت ناباروری گفته می شود.
یک سوم از ناباروری ها مربوط به مشکلات مردان، یک سوم سایر هم مربوط به زنان و یک سوم هم به دلایل ناشناخته، زن و شوهر صاحب فرزند نمی شوند.
درمان ناباروری مردان در حدود چند ماه لغایت یک سنه یا بیشتر درازا می کشد، لازم است برای درمان، زوجین با هم مشارکت داشته باشند.


درمان ناباروری در مردان

برخلاف انگار عموم که علت ناباروری ها مربوط به دشواری ها نسوان می شود، برخی مواقع اوقات ممکن است، دلیل ناباروری زوجین، مربوط به دشواری ها آقا باشد.

علائم ناباروری مردان

  • اختلال نعوظ (مشکل در نعوظ و یا نگه داشتن نعوظ)
  • احساس درد و یا ورم در نواحی بیضه ها
  • مشکلات هورمونی (ممکن است به چهره کاهش موی صورت نمایان شود)
  • کم بودن شمار اسپرم

برخی از دلایل ناباروری مردان

  • واریکوسل
  • کوچک بودن بیضه ها
  • نقص مجرای اسپرم
  • بالا بودن بیضه ها
  • اختلالات هورمونی

چه عواملی باعث ناباروری مردان می شود؟

  • ضربه به بیضه ها
  • استفاده از مخدرها و داروهای غیر مجاز (این داروها مایه حقیر شدن بیضه ها و کاهش فرآوری اسپرم می شوند)
  • مصرف مشروبات الکلی
  • استرس و فشارهای روحی

درمان ناباروری مردان

برای شفا ناباروری مردان ، ابتدا باید علت ناباروری را پیدا کرد و سپس برای بهبود ناباروری مردان اقدامات لازم را اتمام داد.

روش های درمان ناباروری مردان

  1. جراحی (اگر علت ناباروری آقا واریکوسل باشد، جراحی روشی برای بهبود آن است)
  2. درمان عفونت
  3. درمان دشواری ها آقا در رابطه جنسی
  4. هورمون درمانی
  5. استفاده از روش های کمک بارور کننده مثل IUI (تلقیح تو رحم) و یا IVF (لقاح بیرون رحم)

بارداری مولار چیست؟

بارداری مولار – یا مول هیداتی فرم -( یا انگورک و یا بچه خوره) یک عارضه کمیاب در بارداری است که با رشد غیرطبیعی تروفوبلاست ها بروز می کند. تروفوبلاست ها سلول هایی هستند که معمولا تبدیل به زوج می شوند.

دو گونه بارداری مولار هستی دارد:

  1. بارداری مولار کامل
  2. بارداری مولار جزئی

در بارداری مولار کامل، بافت جفت غیر طبیعی و متورم می باشد و همانند به یک کیست پر از مایع می باشد. همچنین در این بارداری بافت جنین تشکیل نمی شود. در بارداری مولار جزئی، بافت طبیعی جفت همراه با بافت غیر طبیعی در حال رشد جفت دیده می شود. در این بارداری ممکن است جنین شکل بگیرد، ولی جنین توانا به زنده ابقاء نیست و معمولا در دوران بارداری سقط رخ می دهد. بارداری مولار می تواند عوارض جدی داشته باشد، از جمله یک نوع نادر از سرطان. پس این بارداری بیچارگی به درمان زودهنگام دارد. در این مقاله که توسط دکتر سلامت زنان سمیه شیرانی گرد آوری شده است به علائم بارداری مولار می پردازیم.


علائم بارداری مولار


ممکن است در ابتدا بارداری مولار، طبیعی به عقیده برسد، ولی اغلب بارداری های مولار مایه ایجاد علائم خاصی می شود از جمله:

  • در سه ماهه اول، خونریزی واژینال قهوه ای طایفه تا قرمز روشن
  • تهوع و استفراغ شدید
  • گاهی اوقات ترشحات واژن از کیست انگوری شکل
  • فشار لگن یا درد

اگر علائم یا نشانه های بارداری مولار را تجربه کردید، با پزشک خود رایزنی کنید. پزشک می تواند سایر علائم بارداری مولار را تشخیص دهد، این علائم عبارتند از:

  • رشد تند رحم – در این موعد رحم از اندازه مورد انتظار در این مرحله از بارداری بسیار بزرگ تر است
  • فشار خون بالا
  • پره اکلامپسی - وضعیتی که باعث خفقان خون بالا و وجود پروتئین در پیشاب بعد از هفته 20 بارداری می شود
  • کیست های تخمدان
  • کم خونی
  • تیروئید بیش از بی گمان (پرکاری تیروئید)

مهمترین پرتو ای که باید مورد توجه قرار گیرد تخلیه ترشحات واژن است که از بافتی به شکل خوشه انگور تشکیل شده است. یگانه دیگر از علائم مولار، پره اکلامپسی است. پره اکلامپسی، از دسته عوارض حاملگی است که به چهره تنگنا خون بالا شناخته شده است. تنگنا خون بالا در بارداری شدنی است به سیستم های دیگر بدن آفت وارد کند.


تفاوت حاملگی پوچ با مولار؟


در حاملگی مولار، تخم بارور می شود اما یک جنین کامل و واقعی را ساختن نمی دهد و یا جنین برپایی شده، اما بنابه انگیزه ها زیادی این جنین، حائز نقص بالا بوده و حاملگی از بین می رود. در حاملگی پوچ، کیسه جنین تشکیل می شود اما هیچ جنینی در آن هستی ندارد و به عبارت سایر شرایط حاملگی فراهم شده اما ساک حاملگی خالی است.

حاملگی پوچ و مولار از نظر دلیل های به هستی آمدن و وانگهی مراقبت ها و تعقیب هایی که لازم دارند بسیار با هم متفوات هستند. وقتی مطمئن می شویم که حاملگی پوچ دفع شده فرد فقط باید الی سه ماه جلوگیری داشته و پس از آن اقدام به بارداری کند و مراقبت یا پیگیری خاصی نیاز نیست اما در مورد حاملگی مولار ما لغایت مدت ها لازم است که تیتر بتا و منحنی آن را چک کنیم تا مطمئن شویم که سطح هورمون پایین می آید. از هر 5 بارداری ممکن است یک بارداری پوچ باشد و این گمان کردن به صورت عمومی برای کل وجود دارد.


تیتر بتا در بارداری مولار؟


در اوایل بارداری و در هفته های اول، معمولا مقدار بتا بالا نیست . بالا بودن مقدار بتا یا به انگیزه چند قلو بودن و یا حاملگی مولار است. چنانچه به فاصله 48 ساعت مقدار بتا زیاد افزایش پیدا کند، احتمال بارداری مولار وجود دارد. مقدار بتا در حاملگی بتا معمولا بالای پنج هزار است.


در حاملگی مولار قلب ساختن می شود؟


با وجود اینکه علائم حاملگی مولار مثل حاملگی طبیعی است، اما حائز تفاوت های بسیار مهمی است. دربررسی های اولیه توسط پزشک، جنین، دارای تپش قلب نیست زیرا فقط توده ای از بافت غیر طبیعی هستی داشته و هیچ جنینی وجود ندارد.

ماه های دوران بارداری

مادر بودن حس غریزی هر زنی است، تصور تو هر کدام از ما یک گرایش شگفت به مادر شدن وجود دارد. بیچارگی به مراقبت کردن، احتیاج به عشق ورزیدن و این را هنگامی متوجه می شویم که تن ما آغاز به پرورش یک معجزه می کند. زمانی که متوجه بارداری می شویم اول از همه به این اندیشه می کنیم که حال که باید اغلب از قبل مراقب خودم باشم و این نخستین قدم عشق ورزی به فرزند است.

در این مقاله از مشاوره تلفنی با ماما شما می توانید تجربیات راستین یک مادر از ۹ ماه بارداری را مطالعه نمایید. البته توجه داشته باشید که این تجربیات و احساسات در کسان گوناگون می توانند لغایت حدودی متفاوت باشند.


ماه اول بارداری


اکثراً زمانی که متوجه بارداری می شویم، ۴ هفته یا حتی کمی بیشتر، از آن ماضی است! اولین کاری که پس از تماشای دو خط صورتی نمایان شده روی بی بی چک، انجام می دهیم بی درنگ آزمایش خون است که خبر بارداری ما را ۱۰۰ درصد تایید می کند و بعد نخستین تماس با دکتر!

اگر خوش شانس باشیم و فوری وقت دکتر بگیریم معاینه نخست با یک سونوگرافی سطحی و پیشنهاد های مراقبتی به اتمام می رسد در غیر این صورت اگر معاینه اول پس از ۶ هفته بارداری باشد می توانیم اولین هیجان والده شدن را با صدای قلب جنین تجربه نماییم که اشک شوق و نگاه امیدوار همراهش است. این صدا از زیبا ترین ریتم هایی است که تا دائم در ذهن باقی می ماند.

تجربه من از ماه اول بارداری

ماه های نخست لغایت سوم بارداری در اکثر بانو ها به اتفاق با حالت تهوع سپری می شود! خوراکی هایی مشابه چوب شور، نان سوخاری یا بیسکویت می توانند به تفریق حالت تهوع کمک کنند! در ضمن غذاهای چرب و سریع یا غذاهای ناسالمی که باعث افزایش نفخ هستند رهنمود نمی شود. حمل وسائل سنگین، اتمام دادن ورزش های سنگین، بالا رفتن از پله و… از جمله کارهایی است که برای بانو های آبستن ممنوع است.

ورزش هایی مناسب بارداری هستی دارد که علاوه بر اینکه ضرری برای والده و کودک ندارند می توانند به زایمان یا حفظ وزن ترازمند والده کمک کنند. ورزش هایی مانند یوگا، مخصوصاً یوگا در آب که این اواخر برای بانو هایی که تصمیم به وضع حمل طبیعی دارند زیاد رهنمود می شود.


ماه دوم بارداری


در ماه دوم بارداری یعنی دومین معاینه پزشکی، رشد جنین شما را شگفت زده می کند! جنین شکل گرفته و سر و تن او کاملاً مشخص است راز جنین که نیم همه طول بدنش شده به سمت سینه اش خمیده است. ترکیب صورت اش مشابه گوش ها، حفره بینی، پلک ها و لب بالا در حال شکل گیری هستند. اندام تناسلی نیز شکل گرفته اما قابل تشخیص نیست. با رویت همه اینها از اینکه هنوز نمی توانید حسش کنید شگفت زده می شوید.

تغییرات هورمونی در بارداری طبیعی است؟

در موعد بارداری سررسید هایی هست که پُر انرژی و شاداب هستید و البته وقت هایی هم خسته و کسل، گاهی هم بسیار زودرنج و حساس. دلیل این رفتارها را هم کسی متوجه نمی شود حتی خود شما! این امر الی حدودی طبیعی است و به خاطر پریشانی هورمونی رویداد می افتد. اگر این تغییرات بسیار شد بهتر است با پزشک رایزنی کنید.


ماه سوم بارداری


ماه سوم بارداری با یک دنیا امید آغاز می شود. امید به اینکه این ماه دیگر از شر حالت تهوع آسان می شویم! در این ماه تست اولیه غربالگری که بین هفته ۱۱ لغایت ۱۳ اتمام می شود اطمینان نسبی از سلامت جنین را به والده و والد می دهد. باز می رویم ملاقات جنین کوچولو! جنبش های جنین اغلب شده و مدت اقلیت استراحت می کند و یک رویداد مهم اینکه یاد گرفته چطور نفس بکشد.

دکتر سمیه شیرانی متخصص زنان و زایمان توضیح می دهد که اکنون سایر صداهای بیرون روی جنین کارایی می گذارند و بهتر است که موسیقی های آرام دسته گوش کنید. برای کوچولویتان سروده و آواز بخوانید و با او صحبت کنید!

کم مختصر چشم براه حس کردن حرکاتش باشید، مخصوصاً زمانی که طاق مفتوح خوابیده اید! لحظه های بی نظیری در چشمداشت شما است.


ماه چهارم بارداری


از ماه چهارم معمولاً اکثر بانو ها از حال فیزیکی و روحی بهتری برخوردار هستند. هم به دلیل اینکه دوره حالت تهوع تمام می شود و مهم تر اینکه از سلامت جنین خود باخبر هستند. ماه چهارم ماهی است که اولین لگدهای جنین را حس می کنیم، یکتا از زیبا ترین احساس های دنیا. در آن لحظه فرقی نمی کند کنار چه کسی و کجا باشید، فقط برادر دارید بلند بگوید «تکون خورد! حسش کردم!» این ماه تغییرات ظاهری خیلی ملموسی برای والده رویداد می افتد. شکل فیزیکی بدن کاملاً تغییر کرده و ویارها مشخص شده. به رهنمود پزشکان تمام خوراکی های بی ضرر آزاد است.

نشانه های جدید

از ماه پنجم به لحاظ ظاهری و درونی کاملاً بارداری و حمل یک جنین در تن را احساس می کنیم! زودتر خسته می شویم و کمتر می توانیم بنشینیم، گاهی برای انجام کارهای روزانه دربایستن به کمک گرفتن از همسر خویش داریم. مرتب در ذهن مان می شماریم که در یک ساعت چند بار ارتعاش خوردن جنین را پرماسیدن کردیم. برای تحریک ضربه های جنین پزشک ها خوردن شکلات و استراحت کردن را توصیه می کنند

ماه پنجم با کمی بی خوابی همراه است که یکی از انگیزه ها آن تکان خوردن جنین است. ورم دست و پا و زانو از این ماه کم کم شروع می شود. در بعضی از زنان به صورت ژنتیکی واریس نگریستن می شود که تنها رهنمود می تواند کنترل افزایش وزن و استفاده از جوراب های واریس ویژه بارداری باشد.


ماه پنجم بارداری


در ماه ششم بارداری و آغاز سه ماهه سرانجام با یکسری مسائل پسین مقابل می شویم؛ مانند سوزش معده، نفخ، افزایش ورم دست و پا، تن درد و مخصوصاً کمردرد که عموماً به دلیل افزایش وزن است. سوزش معده بنا به تصور قدیمی ها به انگیزه موهای جنین است، هر چقدر جنین پُر موتر سوزش معده هم بیشتر! هر چند با هستی رشد موهای جنین در ماه ششم اما هیچ تایید پزشکی برای این جستار وجود ندارد. برای کاهش آماس دست و پا و تن درد پزشکان معمولاً ناچیز کردن نمک و درازکشیدن بیشتر را رهنمود می کنند.

این ماه اغلب درگیر آماده سازی و خرید وسائل کودک می شویم چون جنسیت کودک در ششمین مراجعه ما مشخص شده است. بعضی از دکترها با سونوگرافی سه بعدی که برای این ماه رهنمود می کنند، جنسیت کودک را هم تشخیص می دهند.

در برخی از مواقع به انگیزه مشارکت نکردن جنین تشخیص قطعی جنسیت به ماه هفتم موکول می شود! البته این روزها برخی پزشکان در ماه های سوم و چهارم هم قادر به تشخیص جنسیت هستند. نکته شگفت اینجا است که بعضی مادران از همان اول جنسیت فرزندشان را دانستن می کنند، این حس با گمان و گمان قبل از بارداری خیلی متفاوت است! این حس همان حس مادری است.


ماه هفتم بارداری


از ماه هفتم بارداری لغایت موعد زایمان، والده بیشترین اضافه وزن را تجربه می کند. جنین ما به تکامل رسیده و تمام اندام های ظاهری بدنش شکل گرفته است. اگر خیلی خوش شانس باشیم در حین سونوگرافی حتی می توانیم تبسم زدن و پلک زدن و بازی کردن جنین را خیلی روشن ببینیم. جنین آغاز به وزن گیری تند کرده و طبیعتاً هر چقدر بزرگتر می شود جای اقلیت برای لزرش خوردن دارد. این مایه می شود والده گاهی از لزرش های جنین از خواب بپرد! چیزی که دکترها توضیح می دهند لمس ۱۰ ضربه جنین در ۲ ساعت است.


ماه هشتم بارداری


ماه هشتم بارداری گاهی با انقباضات رحمی به اتفاق است که لازمه آن استراحت اغلب و البته انجام توصیه های پزشک است که به تجویز قرص یا آمپول بر می گردد. ماه های آخر وابستگی عاطفی بیشتری با کودک خود استوار می کنیم تصور رسماً حرف های زیادی برای گفتن با او داریم و وقتی عکس العمل های جنین را نسبت به صدا پرماسیدن می نماییم انگاشت انگیزه جدیدی برای سخن گفتن داریم. سه ماه فرجام بارداری سررسید اصلی وزن گیری جنین است. برای همین والده باید بیشتر به اندیشه خورد و غذا خود باشد.


ماه نهم بارداری

ماه نهم شمارش معکوس پیش درآمد می شود، تقریباً تمام وسائل مورد بیچارگی کودک تهیه شده! تمام حرکات کودک را متوجه می شویم حتی برخی مواقع تشخیص می دهیم که جنبش دستش بود یا پایش! نکته لذتبخش سایر عکس العمل و تکان خوردن های او با صدای والده است. همه اینها یک دانستن بی تابی تو مادر به هستی می آورد که مرتب با خودش می گوید «کی می شود بغلت کنم!» به راستی می خواهیم کل آن حس ها و عکس العمل ها به واقعیتی ملموس تر تبدیل شوند.

تاثیر تلفن همراه بر جنین

با رشد تکنولوژی و وسایل ارتباطی عوارض و آسیبهایی که از راه امواج فرآوری شده به انسان به ویژه جنین وارد می شود بسیار افزایش پیدا کرده و انسان را در معرض مرگ خاموش قرار دیتا به همین دلیل آگاهانیدن از عوارض و طریق های ایمن سازی در مساوی امواج می تواند به مقدار زیاد از آسیب‌های آن بکاهد.

موضوع حذف موبایل و اینترنت به دلیل امواج آن‌ها از زندگی مادران آبستن برای حفظ سلامت و بازداری از سقط جنین بحثی است که امروزه بسیار بر راز زبان‌ها افتاده و به آن دامن زده می‌شود و بانوان بخصوص در بارداری نخست از عوامل دیگری که ممکن است سلامت خویش و جنین‌شان را به خطر بیندازد غافل مانده‌اند. در این مقاله با دکتر سمیه شیرانی مشاور زنان و زایمان هستیم تا در این مورد تاثیر تلفن همراه بر جنین اطلاعات بیشتری داشته باشیم

اگر جنین طی این مدت در معرض اشعه پیمان بگیرد دچار نقایص اثناء تولد و عقب‌ماندگی ذهنی می‌شود، تفریق رشد و آسیب‌های شدید مغزی جنین از عوارض تماس هستیم با اشعه ایکس در این مدت زمان از بارداری است.

در باره اینکه استفاده از تلفن همراه و وای فای چه مضراتی برای زنان باردار و جنین دارنده نمی‌توان با قطعیت حرف زد، اما از آنجائی که این دوران، دوران بسیار مهم و حساس است،‌ لازم است جوانب دوراندیشیدن را رعایت کنید و کاری نکنید که کودک و خودتان در معرض خطرات احتمالی قرار بگیرد.

خانم‌هایی که در این دوران حساس‌ از تلفن به اتفاق بهره‌گیری می‌کنند، بیش از دیگران در معرض بروز برخی مشکلات مانند مشکلات رفتاری در کودکان خود هستند.

تحقیقاتی که روی بیش از 13000 کودک به عمل آمد نشان می‌دهند مادرانی که دو یا سه بار (روزانه) از تلفن همراه بهره‌گیری می‌کنند کودکانی را به گیتی می‌آورند که به بیش‌فعالی و برخی دشواری ها ارتباطی با سایرین دچار هستند.

در ضمن این کودکان 54 درصد اغلب از دیگر کودکان به دشواری ها رفتاری مبتلا هستند اگر این کودکان بعدها خویش نیز از تلفن همراه بهره‌گیری کنند

  • 80 درصد بیشتر از سایرین از دشواری ها رفتاری مشقت می‌برند.
  • 25 درصد بیشتر در معرض دشواری ها احساسی هستند.
  • 34 درصد اغلب دچار مشکلات زناشویی می‌شوند.
  • 35 درصد بیشتر به بیش فعالی دچار می‌شوند.


کدام اشعه‌ها زیانبار‌ترند؟


از میان اشعه‌های زیانبار، اشعه ایکس خطرناک‌تر است. زنان آبستن نباید در معرض این اشعه خطرناک قرار بگیرند. اشعه ایکس بدون بو و شکل و رنگ است اما تأثیر بسیار زیادی روی جنین دارد. دیگر اشعه‌های قوی و مضر شامل آلفا، بتا و گاما است.

این اشعه‌ها می‌توانند روی همه سلول‌های تن جنین پرتو بگذارند و رشد سالم او را مختل سازند. خطرات و زیان‌های برآمده از به کارگیری تلفن همراه الی به حال ارزیابی کامل نشده است در واقع دانشمندان در این زمینه تحقیقات چندانی به انجام نرسانده‌اند و استانداردی تعیین شده در این زمینه مربوط به حدود 18 سنه قبل است. در آن سالها حتی این خطرات به طور دقیق و واقعی نیز مورد بررسی پیمان نگرفته بودند.


بارداری و به کارگیری اینترنت، خطرناک نیست؟


این روزها مردم حتی نمی‌دانند که باید چه بهای سنگینی را به خاطر این عدم هشدار خود بپردازند.این روزها از هر 5 کودک گرد به بیماری‌های روحی روانی دچار است. این اختلالات گاه زیاد پیچیده هستند و نمی‌توان حتی به راحتی آنها را توصیف کرد والدین حق داشتن و آگاه بودن را دارند.

برخی از پزشکان معتقدند که نسل‌های بعدی با اتفاقات عجیب و لزرش دهنده جدی روبرو خواهند شد و خطرات به کارگیری موبایل‌ها و تلفن‌های به اتفاق رئیس دسته عظیمی از این مشکلات خواهند بود.این خطرات کمتر از آسیب‌های برآمده از مصرف الکل و دخانیات در دوران بارداری نیست.این روزها اغلب ملت از کبیر و کوچک، از تلفن به اتفاق بهره‌گیری می‌کنند و نمی‌دانند که سلامت خود را چگونه به خطر می‌اندازند.

اشعه‌های الکترومغناطیسی تأثیرات بسیار خطرناکی روی جنین در حال رشد دارند.این امواج روی آنزیم‌ها، غدد، عضلات، هورمون‌ها، قلب و استخوان‌های جنین پرتو می‌گذارند.

در واقع فشارهای سلولی، مایه ویرانی ساختار DNA می‌شود که با موج عظیمی از خطرات و عوارض ناخوشایند برای مادر و جنین به اتفاق هستند.

کدام دوره از بارداری حساس‌‌تر است؟


پزشکان معتقدند حساس‌‌ترین دوره از حیات جنین از موعد ظهور تا حدود 15 هفتگی است. قرار گرفتن در معرض اشعه‌های زیانبار در این مدت می‌تواند نقایص و عقب ماندگی‌های ذهنی ایجاد کند. تماس با این اشعه‌ها مایه تفریق رشد مغزی و آسیب دیدگی‌های شدید آن می‌شود.

عوارض و خطرات برآمده از امواج الکترومغناطیسی موبایل روی جنین


آسیب‌های مغزی استفاده مداوم از تلفن همراه در این دوران روی جنین اثرات زیادی دارد.

در این مدت سلول‌های عصبی جنین در حال شکل‌گیری هستند هنگامیکه شکل‌گیری ناقص سپریدن می‌شود،‌ برخی اختلالات عصبی بروز می‌کنند. DNA رئیس رشد و نمو جنین است و اشعه‌های روی DNA نشان ویرانگر دارند. همچنین این اشعه‌ها مایه سقط جنین نیز می‌شوند.

جنینی که در معرض این آسیب‌هاست، بیشتر از سایرین در معرض خطر سرطان است.

آسیب‌های عاطفی کودکانی که در کودکی و جنینی در معرض این اشعه‌ها هستند بیشتر از سایر کودکان دچار دشواری ها عاطفی می‌شوند مشکلات عاطفی و روانی مایه به هستی آمدن استرس و تنش‌های زیادی در آنها می‌شود که سطح کیفیت زندگی‌شان را ذیل می‌آورد.

دشواری ها مربوط برقراری پیوستگی با سایرین این دسته از کودکان که در دوران جنینی زیاد در معرض اشعه‌ها بوده‌اند در بزرگسالی در سنجش با سایر کودکان بیشتر دچار دشواری ها ارتباطی می‌شوند.

استفاده از تلفن به اتفاق روی مغز آنها نشان نامطلوبی به جا گذاشته و کودک در بزرگسالی برای برقراری پیوستگی دچار دشوار می‌شود.


ناهنجاری‌هایی که موبایل به بار می‌آورد


دکتر سروی اظهار داشت: نتایج بررسی‌های جدید بر روی موش‌های حامله مقاوم کرده است که قرار اخذ والده در معرض امواج تلفن همراه در دوران بارداری بر تکامل مغز جنین تاثیر می‌گذارد و می‌تواند موجب بروز بیش فعالی شود.

آنان نتیجه گرفتند که به کارگیری تلفن به اتفاق در دوران بارداری به جنین آسیب می‌زند. بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که تلفن‌های به اتفاق می تواند در دوران بارداری بر مغز جنین نشان بگذارد.


توصیه هایی برای تفریق عوارض امواج موبایل


  1. بهتراست چند ماه پیش از بارداری از وسایل تولید کننده امواج آلوده همانند تلفن بیسیم‌، مایکروفر‌، مودم‌های اینترنت بیسیم بهره‌گیری نگردد.
  2. هورمون های مردان در میدانهای الکترو مغناطیسی آسیب دیده و اغلب مردان پس از پیمان گیری در میدانهای الکترومغناطیسی نیرومند مبتلا عقیمی گذرا می‌گردند پس توصیه می‌شود اغلب از یک هفته پیش از بارداری پدر در محیط عاری از امواج الکترو مغناطیس بوده لغایت هورمون‌ها از کیفیت دلخواه برخوردار باشد.
  3. بهتر است پیش از بارداری محل زندگی و محلی که والده آبستن در آن پیمان می گیرد را اندازه گیری امواج نموده الی در چهره هستی امواج با شدت بالا تمهیدات لازم جهت کاهش امواج مضر در عقیده گرفته شود.
  4. به دلیل اینکه امواج و میدانهای الکترو مغناطیسی بر روی سلولهای در حال شکل گیری و دی ان ای کارایی ویرانگر گذاشته و اینکه پس از انعقاد نطفه تکثیر سلولی در مراحل اولیه پیمان گرفته و بیشتر در معرض آسیب هستند بهتر است پوشاک ضد امواج بارداری پیش از مشخص شدن نتیجه بارداری تهیه و بلافاصله بعد از مثبت بودن نتیجه بارداری متعلق به کاربرد گردد.
  5. بلافاصله بعد از مثبت بودن نتیجه بارداری از پوشاک ضد امواج کاربرد گردد، میزان به کارگیری جامه ضد امواج بنا به شدت میدان الکترو مغناطیس می‌ تواند متغیر باشد در صورتی که والده شاغل بوده بهتر است در تمام ایامی که بیرون از خانه است کاربرد گردد.

انواع درمان برای تعریق زیاد در بارداری

احساس گرمای شدید می کنید؟ اگر تعریق بیش از حد شما را آزار می دهد، می توانید با کمک چند راهکار ساده از دکتر سمیه شیرانی و مشاوره تلفنی زنان با این دشوار ساحل آمده و در عین حال از ناچیز آبی تن و عوارض آن نیز بازداری کنید.


آیا در این ایام دائم عرق می کنید؟


بسیاری از مادران حامله در بعضی مناطق حتی با وجود دمای زیر نیز به شدت دریافتن گرما می کنند و دچار تعریق می شوند. تعریق بدن بخصوص در مناطق گرمسیر و روزهای گرم تر افزایش می یابد. حتی ممکن است در ماه هفتم بارداری پرماسیدن کنید در حال تجربه علائم یائسگی مشابه گرگرفتگی هستید. خوشبختانه تعریق بیش از مرز یکی از علائم طبیعی دوران بارداری بشمار می رود و گذرگاه های زیادی برای خنک نگه داشتن بدن حتی در دمای بالا هستی دارد.


علت تعریق زیاد در بارداری چیست؟


اکثر دشواری ها بارداری مشابه هموروئید، خونریزی لثه و آکنه به انگیزه هورمون های بارداری رخ می دهند. بعد از لقاح اسپرم و تخمک عملکرد همه غدد از جمله غده هیپوتالاموس در مغز که سرپرست تنظیم دمای بدن است، مبتلا اختلال می شود. به همین انگیزه باعث می شود حتی در سایه و یا دمای ۲۱ درجه سانتیگراد دانستن حرارت کنید، همین امر مایه تحریک پیامد تعریق می شود. بازتاب تعریق برای خنک کردن بدن اثناء دمای بالا طراحی شده است.


در چه زمانی از بارداری تعریق شدت می یابد؟


در سه ماهه اول و سوم بارداری و وانگهی پس از وضع حمل به دلیل نوسان شدید هورمونی، میزان تعریق تن به شدت افزایش می یابد. این بدین معنا نسیت که در سه ماهه دوم هورمون ها تغییر نمی کنند. تقریباً چند ماه بعد از وضع حمل به تدریج با تنظیم هورمون ها و شاید مقارن با آغاز تخمک گذاری میزان تعریق کاهش می یابد.


آیا متوجه شده اید که نواحی جدیدی از بدنتان عرق می کنند؟


در بدن انسان غدد مختلفی عرق را فرآوری می کنند؛ احد از آنها که آشنایی اکثریت با آن دارید غدد آپوکرین است که بیشتر در زیربغل نواحی تناسلی و گوشه ها-کناره ها مقعد وجود دارند که مسئول برپایی بوی عرق هستند زمانی این اتفاق می افتد که باکتری ها عرق تن را تجزیه می کنند.

غدد مولد دیگری به اسم اکرین که در دوران بارداری اکثریت تراوش می شوند. در تمام نقاط بدن وجود دارند و رئیس تنظیم دمای بدن هستند. غدد اکرین در نواحی صورت، گنجه سینه،کمر تجمع اکثریت دارند و در ذیل بغل به چهره پراکنده هستی دارند. این غدد در فرآوری بوی عرق نقشی ندارند.

خوشبختانه تراوش غدد آپوکرین که سرپرست تولید بوی نامطبوع عرق هستند، در دوران بارداری کاهش می یابد ، به همین انگیزه در محیط‌ های گرم نیازی به بهره‌گیری مجدد از عطر یا اسپری معطر کننده ندارید.


درمان تعریق زیاد در بارداری


در حقیقت مسیر حل جادویی برای حل دشوار تعریق بسیار هستی ندارد، ولی می توانید با رعایت نکات زیر دریافتن بهتری داشته باشید:

مرتب آب بنوشید

وقتی تن زیاد عرق می کند آب زیادی از دست می دهد همین امر باعث می شود مبتلا سرگیجه و بی حالی شوید. پس باید به اندازه کافی مایعات بنوشید. همش یک بطری آب همراه خویش داشته باشید و اثناء تشنگی آب بنوشید دستور ندهید به حدی تشنه شوید که دهانتان خشک شود در هوای گرم یا تکاپو خارج از منزل نیاز اکثریت به آب دارید. بهترین نوشیدنی آب است اما آبمیوه های طبیعی اَثمار و سبزی ها نیز به اندازه کافی حاوی مایعات هستند. فراموش نکنید که از مصرف نوشیدنی های گازدار و در بر گیرنده شیرین کننده مصنوعی پرهیز کنید . زیرا در بر گیرنده کالری پوچ هستند و مایه اضافه وزن می شوند. به طور کلی اگر رنگ پیشاب سفید یا زرد باشد اثر کافی بودن میزان آب تن است.

در معرض روشنایی آفتاب پیمان نگیرید

بهتر است در محیط‌ هایی حضور پیدا کنید که حائز تهویه هوای پسندیده و کولر باشند، بهتر است در طول شب نیز به این مسئله دقت کنید، پروا کنید که در هوای نمدار و دمای ۳۲ درجه سانتیگراد تنها پنکه و فن به شما کمک نمی کنند.

توصیه برای انتخاب مواد غذایی زمان حاملگی

رمز داشتن یک بارداری کامیاب و تندرست برای شما و فرزندتان، تغذیه صحیح و بنیادی است. در ضمن تغذیه مناسب در دوران بارداری، مقوله را برای پایه گذاری عادات سالم غذایی برای همه خانواده و فرزند در حال رشدتان فراهم می کند. در این مقاله با خانم سمیه شیرانی متخصص سلامت زنان و محتوا نویس سایت مرکز سلامت زنان سلام باشید.


انتخاب مواد غذایی روزانه
در این تقسیم لیستی از گروه های مختلف مواد غذایی به شما شناسایی می کنیم که باید در برنامه غذایی روزانه مادر حامله گنجانده شوند.
اصول اولیه عبارتند از:
  • در رژیم غذایی والده باید انواع گروه های مواد مغذی هستی داشته باشد.
  • مادر حامله باید در برنامه غذایی خویش کل گروه های مواد غذایی را به صورت ترازمند بگنجاند.
  • والده باید مواد غذایی را به اندازه کافی و پسندیده بخورد
  • والده باید از خوراک خوردن لذت ببرد

غذاهای پروتئینی (سه الی چهار وعده در روز)

پروتئین نقش زیاد مهمی در رشد بافت ها و اندام های تن جنین دارد. همچنین غذاهای پروتئینی در بر گیرنده ویتامین ها و مواد معدنی لازم و بایسته از قبیل ویتامین های ب ، آهن و زینک می باشند. یک وعده غذایی دربرگیرنده ۵۷ گرم گوشت است. مگر این که پزشک رهنمود دیگری کرده باشد.
  • گوشت گاو، گوسفند، گوساله
  • مرغ، بوقلمون
  • ماهی ، غذاهای دریایی
  • تخم مرغ (۲)، جایگزین تخم مرغ (۲/۱فنجان)
  • لوبیا، نخود فرنگی، عدس پخته (۱ فنجان)
  • آجیل (۲/۱ فنجان)، انواع دانه ها (۴/۱ فنجان)
  • کره بادام زمینی (۲ قاشق غذاخوری)
  • توفو (پنیر لوبیا) (۲/۱ فنجان)

غلات (۴ وعده یا بیشتر)
نه تنها غلات، کربوهیدرات باره نیاز برای کسب انرژی بدن را فراهم می کند، بلکه حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی از قبیل زینک و منیزیم است. غلات کامل حاوی مقدار زیادی فیبر است.
  1. نان شیرینی حلقوی، نان کماج (نوعی کلوچه)، کیک (۲/۱)
  2. نان (یک برش)
  3. حبوبات (۲/۱ فنجان پخته شده) ۴/۳ فنجان پخته شده
  4. کراکر
  5. جو دو سر، بلغور گندم، دانه های کوسکوس (بلغور عربی ) ۲/۱ فنجان پخته
  6. کیک، نان ساندویچی، بیسکویت، پودینگ حاوی میوه (۱عدد کوچک)
  7. پنکیک (۱ عدد متوسط)
  8. ماکارانی، برنج (۲/۱ فنجان پخته)
  9. نان پیتا (۲/۱)
  10. نان ذرت مکزیکی ۱
  11. وافل (۱)
  12. جوانه گندم (۴/۱ فنجان)


مواد غذایی غنی از کلسیم (۴ وعده)

این مواد غذایی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی فراوان هستند وجود کلسیم و ویتامین د در برنامه غذایی مادر، برای رشد پسندیده استخوان های جنین بایسته و لازم است.

فرآورده های شیر
  • کره (۱ فنجان)
  • پنیر (۴۲ گرم)
  • پنیر دلمه (۱ فنجان)
  • شیر غلیظ شده توسط تبخیر (۲/۱ فنجان)
  • خامه یخی، ماست فریز شده، شیر یخی، (۲/۱ ۱ فنجان)
  • شیر (۱ فنجان)
  • میلک شیک (۱ فنجان)
  • پودر شیر خشک بدون چربی (۳/۱ فنجان)
  • پنیر پارمزان (۴ قاشق غذاخوری)
  • پودینگ، فرنی (۱ فنجان)
  • پنیر ریکوتا (۲/۱ فنجان)
  • ماست (یک فنجان)

منابع سایر کلسیم
  • گونه ها بادام
  • توفو غنی شده با کلسیم
  • سویا شیر غنی شده با کلسیم و آبمیوه
  • سبزی ها با برگ سبز تیره
  • ماهی سالمون و ساردین با استخوان
  • دانه های کنجد


مواد غذایی غنی ویتامین “سی” (یک وعده یا بیشتر)

ویتامین “سی” به افزایش جذب آهن کمک می کند و فیبر فراوان موجود در آن، گیر یبوست والده می شود.

میوه ها
  1. طالبی، پاپایا (۳/۱)
  2. گریپ فروت (۲/۱)
  3. گواوا (نوعی زیتون) کیوی، پرتقال، نارنگی (۱)
  4. توت فرنگی (۱ فنجان)
  5. آب پرتقال ، آب گریپ فروت، آب میوه غنی شده (۴/۳ فنجان)

سبزیجات
مقدار ذکر شده براساس سبزیجات پخته شده است.
  • کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ ( ۱ فنجان)
  • کلم بروکس (۶)
  • کلم (۲/۱ تا ۱ فنجان)
  • فلفل سبز، قرمز یا فلفل سریع (۴/۳ فنجان)
  • گوجه فرنگی ۲
  • سیب زمینی (۱ فنجان)

سبزیجات با برگ سبز تیره (یک وعده یا بیشتر)

این مواد غذایی منابع غنی فولیک اسید هستند. فولیک اسید نقش زیاد مهمی در رشد جنین دارد. یک وعده دربرگیرنده ۲/۱ فنجان سبزی ها پخته شده است مگر اینکه طبیب توصیه دیگری کرده باشد.
  • مارچوبه
  • کلم بروکلی
  • کلم بروکسل
  • نخود سبز
  • شلغم، خربزه سبز
  • کاهو با برگ ویس (۲/۱ ۱ فنجان)
بقیه میوه ها و سبزیجات (یک وعده یا بیشتر)
اَثمار و سبزیجات ویتامین “آ” و “ایی” بدن را فراهم می کنند در ضمن مواد مغذی و فیبر فراوان به تن می رسانند از بین گروه های گوناگون مواد غذایی یگانه را برگزیدن کنید.
یک وعده میوه به یک برش میانه میوه، ۲/۱ فنجان میوه پخته یا کمپوت میوه، ۴/۱ فنجان میوه خشک، ۲/۱ فنجان آب میوه خالص گفته می شود.
یک وعده سبزی ها به یک برش میانه سبزیجات، ۲/۱ فنجان سبزیجات پخته، ۱ فنجان سبزی ها خام، ۲/۱ فنجان سس یا آب گوجه فرنگی گفته می شود.


چربی (یک وعده یا بیشتر)

چربی ها منابع غنی ویتامین “ایی” هستند
  • آووکادو (۸/۱)
  • پنیر خامه ای (۱ قاشق غذاخوری)
  • آبگوشت (۴/۱ فنجان)
  • کره گیاهی، سس مایونز، کره (۱ قاشق غذاخوری)
  • زیتون (۵)
  • روغن (۱ قاشق غذاخوری)
  • چاشنی سالاد (۱ قاشق غذاخوری)
  • خامه ترش (۱ قاشق غذاخوری)
  • مایعات ۸ وعده یا بیشتر
  • یک وعده به یک فنجان گفته می شود.
  • آب
  • سوپ

تشخیص جفت سر راهی در بارداری

در دروان بارداری جفت به دیواره ی رحم متصل است و اثناء تولد متعلق به متمایز می شود. اگر زوج در گذرگاه خروجی رحم قرار گرفته باشد، می تواند مایه بروز مشکلاتی برای مادر و نوزاد در هنگام زایش گردد. در بدترین حالت ممکن است با باز شدن دهانه ی رحم برای آغاز زایمان، پاره شدن زوج به خونریزی بی وقفه ای بینجامد.که به این جستار جفت سرراهی یا پلاسنتا پرویا میگویند.
خوشبختانه جفت راز عازم شدید نادر است و (با تشکر از تکنولوژی تصویربرداری) زود تشخیص داده می شود.
چهار گروه از زوج سر راهی(پلاسنتاپرویا) وجود دارد که طیفی از ملایم الی شدید را برپایی می دهد.
جفت سر راهی ملایم فقط به این معناست که زوج در نصف ی پایین رحم رو به پیشرفت است.
جفت سر راهی نصف کامل یا کامل (شدید) زمانی است که جفت دهانه ی رحم را بپوشاند و مشخص می کند که زایمان طبیعی امکان پزیر نیست و باید سزارین صورت گیرد.

چگونه این رخداد می افتد؟

رخداد زوج راز راهی نسبتا شایع است حدود یکی در هر دویست بارداری خوشبختانه اکثر این ها ملایم هستند و ۹۰ درصد این موارد مشکل ساز نیستند.
علت این است که وقتی رحم به سمت بالا گسترش می یابد (مثل باد کردن بادکنک) خویش را تصحیح می کند و با پیشرفت بارداری، زوج از دهانه ی رحم دور می شود.
در شروع بارداری، تخم بارور شده از طریق لوله های فالوپ به سمت رحم می رود.
پس از حدود ده روز وارد سوراخ ی رحم می شود و در لایه های رحم که آندرومتریوم اسم دارد، جایگزین خواهد شد. مشابه نشستن سفینه ی فضایی به سطح ماه، سلول های ویژه انگشت نوع (که به زوج تبدیل می شوند) به سطح رحم می چسبد که این روند تعویض خوانده می شود.
رحم داخل خالی برای تخمک زیاد ریز (میکروسکوپی) فضای بسیاری دارد، اگر جایگزینی سریع صورت گیرد معمولا در نصف ی بالای رحم یعنی ایمن ترین برای تعویض صورت خواهد گرفت.
ولی اگر تعویض به دیرکرد افتد، ممکن است تخمک به سمت نیم ی زیر رحم سرازیر شود و به جفت سرراهی بینجامد. وقتی زوج روی دهانه ی رحم رشد می کند، به این معناست که تخمک به خروجی رحم دریافتی است و چون دهانه رحم بواسطه هورمون پروژسترون، مسدود شده است، در همان محل به رحم متصل می شود.

تشخیص و پیشگیری

اغلب زوج های سرراهی در تصویربرداری های معمول تشخیص داده می شود.
البته وقتی زوج زیر پیمان داشته باشد، معمولا این باره برای ایمنی مادر و فرزند تهدید نیست.
جفت راز راهی وقتی جدی است که والده حامله در نصف ی دوم بارداری خونریزی بدون درد داشته باشد. در این چهره باید فورا به مریض خانه بروید که لغایت سررسید بند آمدن خونریزی و بهبود اوضاع بستری خواهید شد.
اگر خونریزی ادامه یافت، شاید مجبور باشید که مدت بیشتری در مریض خانه بمانید.
اگر خونریزی به طور ناگهانی بدتر شد، احتمالا انتخابی جز وضع حمل نخواهید داشت.
در چنین شرایطی برای کمک به بالغ شدن شش جنین کورتیزون تجویز می شود.
حدود ۲۰ درصد از خون بدنتان هر دقیقه از میانی جفت عبور می کند.

علت آن چیست؟

گرچه مسبب اصلی ناشناخته است اما خانم های مسن تری که با الوین مولود خویش آبستن هستند یا آنهایی که دوقلو یا چندقلو بار دارند، برای ابتلا یا آنهایی که دوقلو یا چند قلو باردارند، برای ابتلا به جفت سرراهی در خطر اکثریت قرار دارند.
همچنین هستی جای زخم در بافت رحم در نشانه سقط جنین قبلی یا کورتاژ نیز می تواند شکیبیدن خطر را افزایش دهد عواملی مشابه وضع حمل سزارین قبلی، مرض آندومتریوز یا التهاب رحم نیز گمان کردن بروز خطر را افزایش می دهند.

چه باید کرد؟

اگر دچار جفت سرراهی ملایم هستید. در سه ماهه ی دوم و سوم بارداری طبیب چگونگی جفت را ذیل نظر می گیرد.
اگر این احتمال وجود داشته باشد که جفت روی دهانه ی رحم قرار گرفته باشد، و برای سزارین وقت تعیین کرده اید، مراقب باره ذیل باشید:
  • هر خونریزی بدون درد واژن را گزارش دهید.
  • اگر خونریزی شدید است، بی درنگ به بیمارستان بروید حمام نکنید.
  • برای به دست کم رساندن خونریزی دراز بکشید.
  • معاینه ی داخلی اجرا نخواهد شد.
  • صرف عقیده از سن بارداری بچه، برای سزارین آماده شوید.

تجربه 9 ماه بارداری

تنها بانو های باردار می توانند بارداری را دریافتن کنند. در این مقاله سرکار خانم سمیه شیرانی متخصص زنان و زایمان اشاره به همه احساسات بارداری از هیجان اولیه گرفته الی رنج ها و انقباض های شکمی و وضع حمل می کند.
مهم نیست یک بانو از نظر ذهنی چه مقدار آمادگی باردارشدن دارد. ولی وقتی می فهمد که حامله است، احساس هیجان زیادی داشته و مرتب خواب بچه می بیند. درعین حال الی حدی عصبی شده و به این فکر می کند که این نه ماه چطور خواهند بود و به دردهای زایمان، گرفتگی های شکم، داروها و خیلی چیزهای سایر که او را می ترسانند، اندیشه می کند. ولی وقتی نشاط را در چهره اعضای خانواده می بیند، هر زنی از شنیدن این خبر خوشنود بوده و آمادگی انجام هرکاری برای حیات جدیدش دارد.

حالت تهوع صبحگاهی

اولین و کلاسیک ترین اثر بارداری، حالت تهوع صبحگاهی است. همه در مورد این حالت تهوع های صبحگاهی شنیده ان و بیشتر ما در باره آن ها خیلی خوب می دانیم. اما حالت تهوع صبحگاهی اندک به بامداد نیست. این رویداد می تواند در هر زمانی از روز و شب رخ دهد و دائم با استفراغ به اتفاق نیست. حالت تهوع صبحگاهی به دلیل تغییرات سریعی که در بدن در سررسید بارداری رخ داده، روی می دهد.
خستگی سه ماهه نخست

در سه ماهه نخست، معمولا هرخانم بارداری با خستگی مقابل می شود. این شرایط برای خانمها سخت و رنجانیدن دهنده است.دلیل اصلی خستگی به دلیل پیشه یکباره بیش از حدی است که تن بعد از بارداری باید سپریدن دهد. ممکن است افراد این تغییرات را به چهره فیزیکی تماشا نکنند، ولی در درون انسان چیزهای زیادی رخ می دهد که بدن او را خسته می کند. پس از 12 یا 13 هفته بارداری، این خستگی خویش به خویش از بین می رود. البته این مدت در کسان متغیر است.
تغییرات در سینه

تغییرات در سینه گرد سایر از علایم بارداری است که نمی توان آن را انکار کرد. رشد سینه به دلیل چربی انباشه شده بیش از حد در تن و یک علت دیگر تغییرات هورمونی در بافت های پستانی است که برای نوزاد تولید شیر می کنند. سینه ها در این دوره دلنازک تر می شوند و پیش از زایش بچه اغلب آماس می کنند. برای یک خانم باردار، این سررسید سختی است. هراندازه سینه های او متورم تر و دلنازک تر باشند، در سینه هایش بیشتر است. تغییرات داخل سینه وقتی که یک بانو به بچه اش شیر می دهد و به زندگی عادی اش بر می گردد، فروکش می کنند. البته این هم در افراد متغیر است.
ریلکسین در مفاصل

یک حس دیگر بارداری تراوش هورمون ریلکسین است. در سررسید بارداری هورمونی تحت عنوان ریلکسین در بدن منتشر می شود. در زمان زایش بچه ، سر بزرگ بچه از طریق باز شدن لگن خارج می آید. در بخشی از این پروسه، تن هورمون ریکلسین در دوره بارداری تولید کرده که غضروف های محل اتصال استخوان های سمفیز پوبیس را نرم می کند. ریکلسین فقط این مفصل را هدف پیمان نداده بلکه می تواند بقیه مفاصل بانو ها را هم نرم کند. ریلکسین معمولا حس درد در لگن و سایر مفاصل شل برپایی می کند اما این چیز خوبی است. برای اینکه درزمان زایش بچه یک زن مجبور نیست با درد زیاد روبرو شود برای اینکه مفاصل او از قبل نرم شده اند.
افزایش وزن

یک بانو در درازا دوران بارداری می تواند بین 11 لغایت 16 کیلوگرم وزن اضافه کند و این امری زیاد عادی است.کنجار رفتن با افزایش وزن برای خیلی از خانمها می تواند آزار دهنده باشد.به خصوص که خانمها خیلی به ظاهر و وزن خویش اهمیت می دهند. لباس های کهنه آنها اندازه شان نمی شود و این سوژه آنها را عصبی می کند. تکان خوردن و ضربه زدن های بچه هم، به خصوص درزمان خواب می توانند جزو چیزهای آزاردهنده هر روز باشند. با افزایش وزن گمان کردن احساس درد درپایین کمر وجود دارد. درد در پایین کمر و پاها با افزایش وزن طبیعی است.
ضربه های بچه

درابتدا ممکن است از این ضربه زدن ها لذت هم ببرید و منتظر باشید که بچه ضربه بزند یا تکانی بخورد. این یک تجربه جدید برای مادر بوده و ممکن است والده حتی اگر دردش هم بیاید، از چنین چیزی لذت ببرد. درابتدا، ضربه زدن های بچه ساده و نرم هستند. ولی با مرور زمان، این آلام اغلب می شوند. در مراحل اولیه، فقط خانمها می توانند آن را احساس کنند. ولی هرچه بارداری رو به جلو می رود، همسران آنها هم می توانند از آن لذت ببرند و آن ضربه ها و حرکات را با لمس شکم احساس کنند.
کشش رباط

بعد از ماه چهارم بارداری، خیلی از خانمها دردی دراطراف رباط خویش پرماسیدن می کنند. رباط های خیلی نازکی، رحم والده را احاطه و محافظت می کنند. هرچه رحم در دوران بارداری رشد می کند، درد در این رباط ها هم افزایش می یابد. این دردی است که در ذیل شکم یا در کشاله ران ها دانستن می شود. حرکات تند تن نظیر عطسه، سرفه و خنده یا تند بلند شدن از جا می تواند عامل درد شود.
انقباض های براکستون هیکس

بعد از گذشت سه هفته از بارداری، یک خانم شروع به دانستن انقباض های شکمی که براکستون هیکس اسم دارد و خیلی دردناک هستند، می کند. این دردها نظیردردهای خو ماهیانه هستند که با گذشت موعد شدیدتر و بیشتر می شوند. در براکستون هیکس، این طوراحساس می شود که شکم تنگ و تنگ تر شده اما این آلام خیلی درازا نمی کشند.
انقباض های واقعی

دردهای راستین زایمان و انقباض های شکمی در افراد متفاوت هستند. ولی هنوز می طاقت آنها را با علایمی تشخیص داد. این درد با گذشت زمان بیشترشده و با دل درد و گرفتگی شکم و اسهال به اتفاق می شود. در خیلی از خانمها حتی شغل به پاره شدن کیسه آب کشیده شده است. وقتی کیسه آب پاره می شود، موعد را هدر ندهید و تند به مریض خانه بروید.
123