علت اضافه وزن در بارداری

جمعه 1 شهريور 1398
23:26
درسا کرمی
علت اضافه وزن در بارداری
اضافه وزن پیش از ‌بارداری یا وزن‌گیری بیش از اندازۀ مادر در دوران بارداری شدنی است مایه بروز مشکلاتی در بارداری شود. از آنجا که کاهش وزن در دوران بارداری خطرناک است، بهتر است برای مهار وزن‌گیری خود در دوران بارداری با پزشکتان مشورت کنید. در این مطلب می‌توانید با مشکلات برآمده از اضافه ‌وزن در بارداری و وانگهی راه‌های کنترل آن آشنا شوید.


دلایل اضافه ‌وزن یا وزن‌گیری بیش از حد

میزان وزن‌گیری مناسب در بارداری برای هر مادر متفاوت است و بر این اساس که شما با چاقی، اضافه وزن، تناسب وزن یا لاغری وارد بارداری شده باشید، متفاوت خواهد بود. درصورتی‌که والده باردار بیشتر از بی گمان مجاز خود وزن گرفته است، طبیب باید علت‌های اضافه ‌وزن مادر پیش از بارداری یا وزن‌گیری بیش از حتماً او در بارداری را با دقت بررسی کند و بر اساس آن به والده مشاوره بدهد.
یکی از عمده‌ترین علت‌های اضافه ‌وزن یا وزن‌گیری بیش از کران در بارداری، عادت‌های غذایی نامناسب والده است. مصرف بیش از حتماً منابع قندی و نشاسته‌ای مثل برنج، نان، ماکارونی یا سیب‌زمینی و همچنین مصرف بسیار غذا‌های چرب و سرخ‌شده، چیپس، سیب‌زمینی سرخ‌شده، غذاهای حاضری و فست‌فود می‌تواند باعث افزایش وزن سریع زن آبستن شود. در ضمن مصرف بیش از اندازۀ نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه یا آب‌میوه‌های مصنوعی که قند زیادی دارند یا مصرف شکلات و شیرینی نیز می‌تواند مایه اضافه وزن والده قبل از بارداری یا وزن‌گیری بیش از حد او در دوران بارداری شود.
در کناره عادت‌های غذایی زیاد، کم‌تحرکی و نداشتن کار و جنبش جسمانی کافی نیز می‌تواند باعث افزایش اضافه ‌وزن مادر شود. اگرچه بعضی از بیماری‌ها یا اختلالات مشابه دیابت نیز می‌تواند در افزایش وزن والده نقش داشته باشد. در هر صورت اگر شاخص تودۀ ‌بدنی یا bmi شما اغلب از ۲۵ است و منظور بارداری دارید یا حامله هستید، بهتر است برای مشاوره در مورد کنترل وزن مناسب در دوران بارداری به طبیب مراجعه کنید. پزشک با بررسی چگونگی جسمی و رفتار‌های غذایی شما، نکته‌های لازم برای مهار وزن و وزن‌گیری پسندیده در دوران بارداری را به شما تذکر خواهد کرد.


خطرات اضافه وزن

اضافه ‌وزن قبل از بارداری می‌تواند تأثیرهای منفی‌ای در دوران بارداری داشته باشد. هرچه میزان اضافه وزن اغلب باشد و فرد چاق‌تر باشد، شایستن بروز خطرات ناشی از اضافه وزن در بارداری افزایش پیدا می‌کند. بعضی از عوارض مرتبط با اضافه وزن در پایین آمده است:
  • سقط ناخواستۀ جنین: خطر سقط شدن جنین در هفته‌های کمتر از هفتۀ ۱۲ بارداری در صورت داشتن شاخص ‌تودۀ ‌بدنی بالای ۳۰ بیشتر است.
  • دیابت بارداری: شکیبیدن ابتلا به دیابت بارداری در زنان دارای شاخص ‌تودۀ ‌بدنی بالای ۳۰ نسبت به دیگر نسوان بیشتر است.
  • فشار خون بالا و مسمومیت حاملگی: شاخص ‌تودۀ ‌بدنی بالاتر از ۳۵ در مادر آبستن گمان کردن عارضه‌هایی مشابه مسمومیت حاملگی و خپگی خون را در آنها افزایش می‌دهد.
  • ترومبوز وریدی یا لختۀ خون: خطر ترومبوز وریدی در زنان حامله وجود دارد، اما در زنانی با شاخص ‌تودۀ ‌بدنی اغلب از ۳۰، این خطر به مراتب افزایش پیدا می‌کند.
  • احتمال دیستوشی شانۀ نوزاد: در زنان حائز اضافه ‌وزن، به علت بزرگ بودن جنین، احتمال گیر کردن شانه‌های نوزاد اثناء وضع حمل و خارج نشدن آنها و در نتیجه دیستوشی شانه افزایش پیدا می‌کند.
  • احتمال نوزاد بزرگ‌جثه: شکیبیدن زایش نوزاد بزرگ‌جثه یا ماکروزوم که وزنی اغلب از ۴ کیلوگرم دارند، در زنانی با اضافه ‌وزن، بیشتر از سایرین است. داشتن جنین بزرگ‌جثه می‌تواند باعث مشکلاتی اثناء زایمان مشابه پارگی پرینه، دیستوشی شانه یا سزارین شود.
این دشواری ها بدون در نظر گرفتن اضافه وزن، شدنی است برای سایر زنان آبستن نیز قبل بیاید، اما به خاطر داشته باشید که داشتن شاخص تودۀ ‌بدنی بیشتر از ۳۰، بردباری این خطرات را افزایش می‌دهد. اگر دارای اضافه وزن هستید، بهتر است تحت نظر پزشک پیمان بگیرید. اغلب نسوان حائز اضافه ‌وزن که تحت نظر طبیب بوده‌اند، موفق شده‌اند نوزادی تندرست به گیتی آورند و سلامت خودشان را نیز حفظ کنند.


راه‌های کنترل وزن‌گیری بیش از حد

در چهره داشتن اضافه وزن، بهترین مسیر برای حفظ سلامت خودتان و جنین، ناچیز کردن وزن قبل از بارداری است. با رسیدن به وزن طبیعی، بخت باروری نیز به چهره طبیعی افزایش و خطر مبتلا شدن به مشکلات مرتبط با اضافه ‌وزن در دوران بارداری به میزان چشمگیری تفریق می‌یابد. فراموش نکنید که این رژیم غذایی برای تفریق وزن باید تحت عقیده متخصص یا خبره تغذیه پیشنهاد شده باشد و به صورت بنیادین اجرا شود الی والده آبستن با کمبود تغذیه وارد بارداری نشود. اگر در حال حاضر باردار هستید و اضافه ‌وزن دارید یا وزن‌گیری شما بیشتر از میزان مناسب است، باید با طبیب دربارۀ راه‌های مهار میزان ‌وزن‌گیری خود رایزنی کنید.
زنان آبستن به هیچ عنوان نباید کوشش کنند در درازا بارداری، وزن خود را تفریق دهند. این شغل مایه کاهش مواد مغذی باره احتیاج جنین برای رشد می‌شود و می‌تواند خطراتی را برای او به اتفاق داشته باشد. بهترین گذرگاه برای نسوان چاق یا زنانی که اغلب از میزان پسندیده وزن‌گیری می‌کنند، مهار میزان کالری رسیده با رژیم غذایی مغذی و پسندیده و تحت عقیده دریافت وزن‌گیری بدست طبیب است. اگر اضافه وزن دارید، بهتر است تمام مراقبت‌های بارداری را به شکل کامل اتمام دهید تا پزشک بتواند شما را دقیق‌تر ذیل نظر بگیرد الی خطرات برآمده از اضافه وزن را برای شما و جنین کنترل کند و در چهره لزوم، اقداماتی جهت پیشگیری و شفا مناسب اتمام دهد. پزشک شدنی است برای کنترل افزایش ‌وزن در مادر، روش‌های مختلفی را پیشنهاد کند. در ذیل بعضی از راه‌های کنترل وزن‌گیری در دوران بارداری آمده است:
  1. کاهش مصرف روغن و پخت غذا به شیوه آب‌پز یا کبابی
  2. کاهش مصرف مواد نشاسته‌ای مانند برنج، نان، سیب‌زمینی و ماکارونی
  3. مصرف نکردن نوشیدنی‌های پرکالری مثل نوشابه و آب‌میوه‌های مصنوعی
  4. کاهش مصرف مواد غذایی پرکالری مثل شیرینی، کیک یا چیپس
  5. مصرف پروتئین بیشتر همانند گوشت، ماهی، مرغ و حبوبات
  6. مصرف لبنیات پاستوریزۀ کم‌چرب همانند شیر و ماست کم‌چرب
  7. مصرف میوه‌های در بر گیرنده قند کمتر مانند سیب، هلو و گلابی
  8. حذف قند و شکر از مصرف روزانه و جایگزینی آن با خرما یا کشمش
  9. غذا خوردن در وعده‌های بیشتر، اما به میزان کمتر در درازا روز
  10. انجام فعالیت‌های منظم روزانۀ بیشتر شامل پیاده‌روی یا ورزش و خودداری از استراحت بیش از حد

منبع : https://www.nichd.nih.gov/health/topics/obesity/conditioninfo/FAQs_pregnancy


[ بازدید : 97 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دستورالعمل های زن حامله است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]