دلایل درد دنده ها در بارداری

دوشنبه 11 شهريور 1398
0:14
درسا کرمی
دلایل درد دنده ها در بارداری

زنان بیشتر طیف گسترده‌ای از علائم ناراحت کننده و ناخوشایند را در دوران بارداری تجربه می‌کنند. یگانه از شکایات متداول بسیاری از نسوان باردار، درد دنده است. این درد می‌تواند چندین انگیزه احتمالی داشته باشد و در ماه های گوناگون متفاوت است.

در اغلب موارد، دلیل درد دنده نشانه دهنده سخت جدی نیست. در این شرایط جنینِ در حال رشد، به انگیزه تحرکات دست و پا، بیشتر باعث ایجاد درد در گوشه ها-کناره ها دنده‌ها می‌شود. به طور معمول عوارض جانبی بعضی از بیماری ها، می تواند باعث برپایی درد در دنده شود، پس شناختن علائم آگاهی دهنده بسیار مهم است.

وبسایت مشاور زنان و زایمان در این مقاله، تمام عوامل ایجاد درد دنده را بررسی خواهد کرد. پس چنانچه شما هم در دوره حاملگی با چنین دردی مواجه هستید، حتما این نوشتار را لغایت منتهی مطالعه بفرمایید.


علل درد دنده در زمان بارداری


علل شایع درد دنده در هر کدام از سه ماهه های بارداری متفاوت است. در ادامه شایع‌ترین علل ایجاد این درد را با هم بررسی خواهیم کرد:

فشار برآمده از جنین در حال رشد

در اواخر سه ماهه دوم و سه ماهه سوم، رحم مادر به سمت بالا متمایل‌تر می‌شود، الی جنین به اندازه کافی برای رشد خود فضا در گزین کردن داشته باشد. مقارن با بزرگتر شدن جنین، این بردباری وجود دارد که بر دنده ها اختناق وارد شود و مایه درد شود.

حمل وزن اضافی جنین بدست مادر، در ضمن می‌تواند فشار بیشتری را روی عضلات گوشه ها-کناره ها شکم وارد کند. این وضعیت به نوبه خویش می‌تواند به عضلات دنده‌ها نیز فشار وارد کند و مایه درد عضلات شود. در اصل، درد دنده‌ها مربوط به فشاری است که بر روی عضلات فراگرفتن کننده دنده ها وارد می‌شود. این درد معمولاً خفیف الی متوسط ​​است. اگر درد شدید باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

موقعیت جنین

معمولاً کم و بیش به انتهای سه ماهه دوم، جنین تغییر موقعیت می‌دهد و در یک موقعیت وارونه قرار می‌گیرد. در این دوره سر جنین به سمت ذیل می‌چرخد و پاهای او، رو به بالا پیمان می‌گیرند. پاها در موقعیت جدید رو به دنده ها پیمان می‌گیرد و با هر ضربه شدنی است درد دنده به هستی بیاید. حرکات دست و پای جنین به خصوص، لگد های او باعث برپایی درد دنده‌ها و درد در جاهای دیگر می‌شود. یک زن آبستن معمولاً این نوع درد را دقیقاً ذیل پستان در طرف محل کودک قرار خواهد گرفت.

درد رباط یگانه رحمی

درد رباط احد یک شکایت شایع و رایج بارداری است. رباط های یکی یک جفت بند پشتیبان هستند، که در دو طرف رحم قرار دارند و تقسیم جلوی رحم را به کشاله ران متصل می‌کنند. با کبیر شدن رحم در درازا دوره بارداری، این رباط ها تحت اختناق و کشش پیمان می‌گیرند و حین حرکت یا چرخش، درد تیزی برپایی می‌کنند. زنان ممکن است این درد را در اطراف دنده ها، کمر و یا لگن دانستن کنند.

سنگ کیسه صفرا

زنان آبستن به انگیزه بالا رفتن سطح استروژن و دشوار در تخلیه کیسه صفرا، نسبت به دیگر افراد، در معرض خطر اکثریت قرار دارند. بر پایه یک مطالعه، تقریباً ۱۲٪ از زنان آبستن دچار سنگ صفرا خواهند شد. سنگ‌های صفراوی باعث بروز برخی علایم ناخوشایند می‌شوند. سنگ کیسه صفرا،باعث برپایی درد در تقدیر بالایی شکم و سمت راست آن می‌شوند. (زیر دنده های سمت راست). سنگ‌های صفراوی می‌توانند در هر زمان در دوران بارداری ایجاد شوند.

عفونت مجاری ادراری

خانم‌ها در دوران بارداری (به خصوص در سه ماهه سوم) در خطر ابتلا به عفونت ادراری (UTI) قرار دارند. UTI می‌تواند مایه ایجاد درد در کلیه ها شود. این درد می‌تواند باعث بروز درد در زیر دنده ها شود. در چهره هستی علائم زیر، شخص باید به پزشک مراجعه کند، زیرا ممکن است UTI داشته باشد:

  • احساس سوزش اثناء ادرار
  • تکرر ادرار
  • جریان لاغر ادرار
  • تب یا لرز
  • درد در مثانه یا در نزدیکی کلیه ها
  • سوزش سر دل

در دوران بارداری، بدن هورمونی به نام relaxin ایجاد می‌کند. این هورمون به چهره طبیعی عضلات و رباط های درگیر در زایش نوزاد را آماده زایمان می‌کند. ریلکسین می‌تواند باعث برپایی درد در نواحی مختلف تن شود. برای مثال درد دنده و گوشه ها-کناره ها لگن، می‌تواند نشان ای از فعالیت و کارایی این هورمون باشد. این درد برخی مواقع اوقات می تواند ناشی از سوزش راز دل باشد. ریلکسین مایه سوزش راز دل می‌شود، زیرا مری را نیز شل می کند. و باعث بروز ریفلاکس می‌شود. سوزش سر دل می تواند از اوایل سه ماهه اول آغاز شود و شدنی است در درازا بارداری دوام داشته باشد.

یبوست

یبوست باعث برپایی درد، در شکم و یا تأخیر در حرکات روده می‌شود. برخی اوقات، یبوست می‌تواند مایه بروز درد و ناراحتی در دسته فوقانی شکم و ذیل دنده ها شود.

پره اکلامپسی

پره اکلامپسی و سندرم HELLP ، که پزشکان آن را نوعی پره اکلامپسی می‌دانند، دو عارضه‌ای هستند که در دوران بارداری شدنی است رخ دیتا و مایه بروز و تجربه درد ذیل دنده‌ها شود.

هر دو سخت برپایی شده در طی دوره بارداری، یعنی پره اکلامپسی و سندرم HELLP در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم رخ می دهند.

علائم و نشانه های این مشکلات عبارتند از:

  • وجود پروتئین در ادرار
  • فشار خون بالا
  • سردردی که با دارو آرامش پیدا نمی کند
  • ضعف و خستگی
  • حالت تهوع
  • سوزش سر دل شدید
  • مشکل در ادرار کردن
  • تورم در دست و صورت
  • افزایش ناگهانی وزن
  • اختلالات بینایی، از دسته دیدن لکه های شناور
  • درد در ربع فوقانی شکم

پره اکلامپسی و سندرم HELLP عوارض خطرناکی در بارداری هستند، که می‌تواند برای والده و نوزاد خطرناک باشند. این مشکلات نیاز به توجه فوری پزشکی دارند. اگر یک زن دچار به پره اکلامپسی باشد، پزشک شدنی است در صورت وخیم شدن اوضاع مادر، به وضع حمل زودتر از سررسید فرمان دهد. اگر علائمی مشابه اختناق خون بالا از بین نرود، ممکن است زن بعد از تولد نیاز به داروهای خفقان خون داشته باشد.


[ بازدید : 107 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دستورالعمل های زن حامله است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]